استخدام شاهدان اجاره ای برای شهادت کذب در دادگاه

اخیراً دیده شده است که شاهدان اجاره ای در جلوی  مجتمع ها. و ساختمان های قضایی به منظور انجام شهادت دروغ حاضر هستند در قبال مبالغ مختلفی بسته به نوع پرونده دریافت نموده.و حتی بعضا دیده شده که شاهدان اجاره‌ای برای به دست آوردن اموال و زمین های مختلف حاضرند به صورت درصدی با شاکی. یا خواهان دعوای حقوقی یا کیفری همکاری های لازم را انجام دهند.و تا نصف اموال را در صورت برنده شدن.در دعوای مطروحه با شاکی شریک شوند.این شاهدان اجاره ای برای اینکه از شناسایی نشوند.هر چند وقت یکبار مکان قضایی و شهر خود را تغییر می دهند.و با شهادت دروغ پول های هنگفتی به جیب می زنند.در مقابل قوه قضاییه در سامانه قضایی اسامی شهود را می نویسد. تا افرادی که بیشتر از حد معمول به عنوان شهود در دادگاه یا دادسرا حاضر می شوند.از طریق سامانه شناسایی شوند‌‌.اما این افراد با مهارت خاصی آنچنان حرفه ای عمل می کنند.که ردپای ضعیفی از خود بجای می گذارند.

معنای حقوقی شهادت عبارت است از اینکه فردی به سود.یکی از طرفین دعوا و بر ضرر و زیان طرف مقابل اطلاعاتی را بیان کند.یا اخباری از به وقوع پیوستن موضوعی بدهد.

شهادت یکی از ادله دعاوی مدنی یا جزایی در سال‌هامجازا!ی متمادی.و با سابقه زیاد تاریخی در اکثر کشورهای دنیا پذیرفته شده.اما نحوه استفاده و اهمیت شهادت در حقوق قضایی هر کشور متفاوت است.شهادت به دو گونه عینی یا سمعی می باشد.شهادت عینی شاهد با چشم و گوش خود تمام واقعه را دیده و شنیده.و در محضر مقام قضایی بیان می کند.در شهادت سمعی شاهد فقط شنیده های خود را در محضر مقام قضایی بیان می کند.

شرایط شاهد

بر اساس ماده ۱۷۷ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ بیان شده که.شرایط شاهد شرعي عبارتند از:بلوغ،عقل،ایمان، طهارت مولد، عدالت،نداشتن دشمنی با اصحاب دعوا،ذینفع نبودن در دعوا،ولگرد یا گدایی نکردن شاهد.

تمامی شرایط شاهد بایتسی توسط قاضی بررسی شود.و چنانچه شاهد هریک از این شرایط را نداشت،تنها صحبت های شاهد شنیده می‌شود.که تشخیص اینکه اظهارات شاهد چقدر در اصل دعوا موثر است با علم قاضی مشخص می شود.اما در مبحث حدود،شهادت اینگونه شاهدان فقط یک اماره قضایی است.و برای موثر بودن شهادت علاوه بر شرایط شاهد باید برای شهادت هم مواردی که در ذیل گفته می شود رعایت کنند تا در مبحث حدود شهادتشان مثمر ثمر واقع شود.

شهادت بایتسی قطعی و یقینی باشد.و اظهاراتی که از روی شک و دودلی باشد اعتبارندارد.شهادت بایستی عینی باشد و شهادت سمعی بی اعتبار است.مطابقت شهادت با جزئیات پرونده و دعوای مطروحه هم یکی از مواردی است.که موجب اعتبار بخشیدن به شهادت می شود.مطابقت شهادت شهود در بیان مطلب و منظور.یکی دیگر از شرایط شهادت است و فارغ از نوع الفاظ و کلمات بکار رفته توسط شاهد،هدف و معنای واحد در شهادت،توسط تمامی شهود ملاک اعتبار است.

شهادت بر شهادت

یکی از موارد دیگر در مبحث شهادت،وجود شهادت بر شهادت است یعنی شاهد اصلی بواسطه مرگ،یا بیماری یا سفر و حبس و نظایر آن نتواند.در محضر دادگاه حاضر شود و به نقل از شاهد اصلی،مطالب را در دادگاه بیان می دارد و این موضوع تا شهادت بر شهادت دو شاهد اصلی به شرط رعایت اصول شهادت و داشتن شرایط شاهد برای تمامی شاهدان می تواند اعتبار داشته باشد.

رجوع و پشیمانی از شهادت

در برخی موارد شاهد از شهادتی که داده پشیمان می شود یا مشخص می شود.که شهادتش دروغ و بر خلاف حقیقت بوده و به همین‌خاطر شهادتش اعتباری ندارد.برای رجوع و ابراز ندامت از شهادت فقط کافیست شاهد بگوید بنابر دلیلی مثل اشتباه یا تطمیع و غیره شهادت نادرست دادم.و نیاری نیست که اثبات کند که شهادتش بر خلاف واقعیت بوده است.پس از ابراز ندامت شاهد از شهادت،اگر در مرحله بدوی باشد که شهادتش بی اعتبار و تاثیری در رای ندارد.اما اگر در مرحله تجدید نظر باشد رای بدوی نقض می شود.اما اگر حکم قطعی شده باشد اعاده دادرسی ممکن است بدلیل شهادت دروغ پذیرفته شود.و شاهد به سبب ضرر و زیان وارده به زیان دیده محکوم به پرداخت خسارت شود.

شهادت بسته به نوع دعاوی و موضوعات.مختلف دارای تعداد و نصاب معلومی است که در قوانین مختلف حقوقی و کیفری تعداد شهود و جنسیت آنها عنوان گردیده است.

تعریف شهادت کذب

از طرفی در قانون شهادت کذب عبارت است.از اینکه فردی در نزد هریک از مقامات رسمی اطلاعات و شواهدی را به اشتباه و دروغ  اظهار نماید.و برابر ماده ۶۵۰ قانون مجازات اسلامی هر شخصی که در دادگاه نزد مقامات رسمی شهادت دروغ  بگوید از ۹۱ روز تا ۲ سال زندان.یا یک میلیون و پانصدهزار ریال تا دوازده میلیون ریال جریمه نقدی محکوم خواهد شد. برای پیشگیری از شهادت دروغ،کافیست با ما در تماس باشید. ۰۹۱۶۵۰۹۹۹۲۱

موسسه حقوقی و داوری دادفران عدالت حامی تحت مدیریت وکیل پایه یک دادگستری مصطفی فیروزی عضو کانون وکلای دادگستری خوزستان با کادری مجرب و فعال پاسخگوی تمام سوالات و‌نيازهای حقوقی شما عزیزان می باشد.

مشاهده ابلاغیه قضایی با کد ملی